O tom, že se umělá inteligence stává součástí každodenního života, není pochyb. Nově by mohla pomoci i při událostech ohrožujících lidské životy. Čeští vědci, včetně těch z národního superpočítačového centra IT4Innovations, vyvíjí voicebota, který by se měl aktivovat při extrémním přetížení tísňových linek.
„Chci nahlásit požár, v mém domě hoří!“ Scéna jako vystřižená z volání na tísňovou linku. Teď si však představte, co by následovalo bezprostředně po vypuknutí rozsáhlého požáru obchodního centra. V první fázi to budou desítky, možná i stovky, telefonátů, které v mžiku tísňové linky přehltí. Další volající, kteří budou chtít nahlásit třeba dopravní nehody, spadlé stromy nebo vytopený sklep, budou muset čekat. „To jsou právě ty důvody, pro které nový systém vyvíjíme. Voicebot rozhodně nemá za cíl nahradit operátory na tísňových linkách, ale pouze navýšit kapacity v případě velkého množství telefonátů na operační střediska. Voiceboti by se tak mohli osvědčit během velkých přírodních katastrof, například povodní a tornád,“ vysvětluje manažer projektu Petr Berglowiec z Fakulty bezpečnostního inženýrství VŠB – Technické univerzity Ostrava.
Voicebot bude s volajícím komunikovat stejně jako by na druhé straně byl lidský operátor. Volajícího vyslechne a případně se doptá na další podrobnosti nutné pro výjezd záchranných složek. Poté proces pokračuje již standardně: dialog mezi volajícím a operátorem se přetaví do takzvané datové věty. Tu si představte jako sérii zkratkovitých informací o dané události, díky které zasahující složky přesně ví, kde jet a co je na místě čeká.
„Vzhledem k desítkám různých typů událostí, které tísňové linky přijímají, jsme začali profilovat našeho voicebota pro požáry, abychom si ověřili, zda je naše cesta schůdná. V další fázi projektu se zaměříme na události spojené s působením přírodních živlů – zejména větru. Systém musíme vyvinout tak, aby se voicebot ptal na správné otázky ve správný čas a aby z dialogu vznikaly datové věty podle pevně dané struktury. Zkrátka přesně tak, jak je hasiči potřebují,“ komentuje Václav Svatoň z IT4Innovations národního superpočítačového centra, jehož úkolem je celý systém voicebota vytvořit a zprovoznit.
Na vývoji voicebota pracuje 38členný tým složený z několika institucí. Kromě IT4Innovations je to Fakulta bezpečnostního inženýrství VŠB – Technické univerzity Ostrava, Fakulta informačních technologií – VUT v Brně a tři další partneři – firmy Phonexia, BornDigital a SpeechTech, které se zabývají analýzou textu, rozpoznáváním a syntézou řeči. Projekt, jehož náklady dosahují téměř 30 milionů korun, bude dokončen v polovině roku 2022.
To, jestli se nám poté ve sluchátku ozve robot, však jisté není. „Našim cílem je ukázat, že máme fungující řešení, které by integrovanému záchrannému systému mohlo dobře posloužit. Jedná se o výzkumný projekt, kterým chceme ilustrovat, že náš systém je proveditelný. To, jestli se voicebot bude v budoucnu skutečně využívat, za to bychom byli velmi rádi. Nicméně rozhodnutí bude stát na záchranných složkách, které tísňové linky provozují,“ doplňuje Petr Berglowiec.
První verze voicebota, který bude schopen odbavovat telefonáty ohledně požárů, bude hotova do prázdnin. Řešitelský tým bude následně pracovat na jeho rozšíření i pro další typy událostí.
Projekt „Zapojení umělé inteligence do příjmu tísňového volání“ je podpořen Ministerstvem vnitra ČR z programu Bezpečnostního výzkumu MV ČR – číslo projektu je VI20192022169“ celkovou částkou cca 29 mil. Kč.
Zdroj obrázku: Pixabay.com