Tým odborníků z IT4Innovations, NVIDIA, University of Cologne a University of California vyvinul nový přístup k renderování vědeckých vizualizací, který využívá ANARI API pro paralelní zpracování složitých dat. Tento přístup umožňuje rozdělit výpočty mezi více zařízení, čímž se zrychluje a zjednodušuje celý proces renderování.

Vědecká vizualizace je disciplína, která se vyvinula do složitého odvětví, jež dnes čelí výzvám, mezi které patří i efektivní renderování velkých a komplexních dat. To je úkol, který se stal ještě náročnějším s příchodem různých, často neslučitelných grafických API. Dnes se vědci zabývají nejen tím, jak zobrazit data, ale jak to udělat co nejrychleji, s co největší přesností a bez nutnosti přecházet mezi různými systémy.

Milan Jaroš z IT4Innovations společně s odborníky Ingem Waldem, Jeffersonem Amstutzem a Kevinem Griffinem z NVIDIA, Stefanem Zellmannem a Stefanem Wesnerem z University of Cologne a Qim Wu z University of California představili nový přístup pro datově paralelní renderování vědeckých vizualizací, který využívá existující ANARI API. ANARI (A New API for Rendering Interfaces) je rozhraní pro 3D renderování, které probíhá na jednotlivých výpočetních uzlech.

A právě nově navržený koncept, nazvaný datově paralelní ANARI, výměnu informací mezi výpočetními uzly během samotného renderování umožňuje. Výsledkem je efektivní vykreslování složitých scén s globálními efekty, jako jsou stíny nebo zastínění okolím, realizované pomocí ray tracingu.

Tento přístup zachovává plnou kompatibilitu se stávajícími aplikacemi, jako jsou VTK, ParaView a VisIT, což vývojářům šetří čas i náklady spojené s přechodem na novou technologii. Zároveň rozšiřuje možnosti pro vytváření vysoce kvalitních vědeckých vizualizací bez nutnosti zavádět složité nové systémy.

Nový koncept otevírá cestu k výkonnějším a kvalitnějším vědeckým vizualizacím, a zároveň zachovává kompatibilitu se současnými nástroji. Datově paralelní renderování s ANARI představuje významný krok vpřed v oblasti vědeckých vizualizací a počítačové grafiky.

Odborný článek 
Standardized Data-Parallel Rendering Using ANARI
https://arxiv.org/pdf/2407.00179

(*Ilustrační obrázek k této novince je koláží obrázků z článku.)

Jefferson Amstutz o přenosném a škálovatelném 3D vykreslování pomocí ANARI: